Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: stoineff
Категория: Спорт
Прочетен: 5380492
Постинги: 593
Коментари: 8144
Гласове: 13842
Постинг
24.11.2010 14:29 - Интеграция на децата с увреждания в детските градини
Автор: stoineff Категория: Други   
Прочетен: 10980 Коментари: 13 Гласове:
80

Последна промяна: 24.11.2010 14:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Публикувам коментара на наша колежка пожелала да остане анонимна. Смятам, че ще бъде от полза за всички ни. Тя поставя въпроси, които вълнуват голяма част от учителите в детските градини. Лицето на истината има много лица....


от Анонимен Необходима тема, важна тема....

Толкова много мисли ме вълнуват покрай нея, че се чудя от къде за започна, а и в един коментар едва ли ще мога да споделя всичко, което би ми се искало да кажа...Поне ще опитам.

В предишната ми градина като приехме първа група и в един момент се оказа че имаме едно дете със синдром на Даун, едно с церебрална парализа и друго с бронхиална астма. В групата беше записано и дете със заешка уста /не го зная медицинския термин/, на което предстоеше операция и докато бях там, не дойде. Говорила съм с майка му, която предпочиташе да го гледат у дома, докато мине поредната операция.

Градината ни беше съвсем обикновена, не специализирана, но се приемаха и деца със СОП. Всичко започна от една фондация, директорката ни запозна с идеята, ние се съгласихме и от общината назначиха ресурсен учител към градината.

До тук - добре. Нямахме и представа какво ще се иска от нас, нямахме и нужната подготовка. водени бяхме само от мисълта да направим добро...

В градината имаше още дете с аутизъм, две с увредено зрение /от кувьоз/ и други случаи, за които не мога да кажа подробности, т.к. децата бяха в други групи.

И започнахме да се учим в движение. Четяхме, питахме. тази Наредба 6 с буквите я изядохме. Намаляване бройката на децата в групата като цяло!? Престой до обяд!? Ресурсната ги взимаше по график, но през останалото време децата бяха по цял ден в групите. В групата срещу моята имаше дете с много диагнози. Останалите деца започнаха да подражават. При мен, детето със Даун имаше социален придружител, но лелята на групата се справяше по-добре от нея, от придружителя. Детето със церебралната парализа майката не желаеше да го освидетелства. не желаеше, но по-борбена майка не съм срещала през живота си. Разказваше как го е изправила на крака от жив труп. Как го е мятала върху дюшеци - по препоръка на доктора естествено и наистина го беше изправила.

При мен децата дойдоха от първа група и някак си наистина останалите мъничета ги приемаха по по детски. Дали е с разбиране? Не зная. Държаха се дружелюбно, но в по-големите групи възникнаха проблеми - подражание, имитиране..

Много от колегите си признаха, че не могат понякога да овладеят ситуациите при които се получава пълен крах - несправяне с нервни изблици и кризи. Решихме и поканихме специалист, който да ни каже къде грешим...

Внимателно бяха изслушани колегите с по-тежки случаи, защото има и такива. Запомнила съм думите на специалиста: Колеги, разбирам милосърдието ви, човещината, разбирането, но и вие разберете, че всичките ви добри помисли са до момента на първото посягане към успокоителното от вас и до момента в който се почувствате в тежест на вашите семейства и деца. Само разбиране не е достатъчно, а специалисти, които специално са обучени за целта, защото в тези случаи нямаме право на грешки, на неправилно отреагирване...

А аз през цялото време си мислех: Добре де, при мен са още малки. Каквото и да направим като цяло в групата, виждахме напредък и при децата със СОП. Радваме се на всеки техен успех. Родителите на децата - грижовни, загрижени, но децата по цял ден стоят в градината. Питах се: Тези дечица изведнъж от тишина попадат в някакъв градински хаос /за тях/. Знаете как е. Нищо че при нас като малка група имаше и отсъстващи. Може би и за това да не усещахме натоварване и все пак...Не трябва ли на обяд да си бъдат в тяхната си къща, в тяхната си стая, в тяхното си легло?...Там, където всичко е познато и където е тяхното спокойствие...Ние си мислим, че ги социализираме, но на каква цена? За децата става дума. Знаем ли какво им е в главичките. Следобяд при тези деца се наблюдаваше явна умора, въпреки следобедния сън. Понякога дори забелязвах, че не са адекватни. Стоят на едно място, нищо не правят, личица тъжни...

Това е едната страна на интеграцията. Децата със СОП да бъдат в масовите градини. А другата страна е: Как всичко това влияе на останалите деца? Има ли начин да се разбере? Имаме ли право да се нагърбваме със задачи, които не са ни по силите? Та ние сме минали само на изпит "Рехабилитационна педагогика" и толкова. Имаме ли нужната подготовка? Знаем ли как да работим с децата със СОП? За тяхно добро, не за наше...Защото наистина нямаме право на грешки. При нас ресурсната ни обясняваше какво-що, но достатъчно ли е? Аз мисля че не е. Трябва допълнително обучение и запознаване със всеки случай по отделно.

И последно за сега...Кой може да отговори на въпроса как влияе на останалите деца всеки отделен случай? Бройката в групите постоянно се качва на горе, а децата със СОП имат необходимост от постоянно внимание. При мен имаше социален придружител /как си изпълняваше функциите е отделна тема/, лелята на групата имаше подход към всяко дете поотделно, но там където учителката е сама и няма на кого да разчита???Има какво още да се направи в тази посока. Наредба ли да се променя, допълнително хора ли да се ангажират, но ако наистина ще се прави добро, нека бъде ДОБРО за децата със СОП, защото наистина нямаме право на грешки и това се отнася за всички деца и за всеки случай поотделно....



Гласувай:
80



1. injir - Triyabvat poveche hora za edno d...
24.11.2010 22:10
Triyabvat poveche hora za edno dete. No darjavata e mashteha.
цитирай
2. stoineff - Трудиме
24.11.2010 22:27
се...
:)
цитирай
3. hristo27 - Много актуално!
25.11.2010 11:26
По-често влизай тук, приятел!
цитирай
4. анонимен - hristo27
25.11.2010 17:34
За съжаление е актуално само около Коледа :(
цитирай
5. hristo27 - За съжаление е актуално само около ...
25.11.2010 20:45
анонимен написа:
За съжаление е актуално само около Коледа :(


Eто това вече си е чисто бългалгарска работа!
Така скоро "бяла " държава няма да станем!
цитирай
6. ljuboznatelna - Всяко начало е трудно
14.12.2010 15:39
За съжаление има родители, които недооценили възможностите на детските градини и възможностите на детето си, се юрнаха да го интегрират.Нека едната страна не бърза да ме осъжда - имам дете със СОП. Но пък да се плаши някой от това, че децата имитират, е смешно. Имам и по-малко дете, и то ни най-малко не е пострадало от съжителството си със специалното. Децата няма да си изградят навици, базирани на имитацията, това за момента им е чисто и просто интересно.
цитирай
7. margita - Повече от актуално
14.12.2010 21:05
Бях възхитена от мнението...!Нищо, че е ананимно!
Аз имам същите проблеми в работата си.В групата имам дете с аутизъм и независимо,че идва само 2 дни в седмицата до обяд, има и ресурсен, логопед и психолог...срещаме с колежката големи трудности и най-важното неразбиране!Изисква се от нас да се научим сами и да се подготвим сами как да общуваме и интегрираме това дете с останалите 20 в групата. Дори още повече ...очаква се от нас и да го обучаваме! Всичките ни опити да обясним, че нямаме необходимата информация и квалификация се отъждествяват с нежелание да приеме детето , дори и дискреминиране на детето. Работим на принципа на пробата и грешката.По документи всичко е перфектно, всеки си е свършил работата...но, на практика не е така! И ние трябва да изберем ... в тези дни и часове, когато детето е при нас...да интегрираме него или да обучаваме и възпитаваме останалите 20? Определено, може да посещава масова ДГ, но определено трябва задължително да има до себе си специалист-терапевт...не родител-асистент! Защото в противен случай само се отчита, че се прави нещо ...истината е друга, но никой не иска да я види!
Благодаря за възможността да споделя!
Няма чуваемост на тези въпроси, които ни вълнуват ...от никого!
цитирай
8. ljuboznatelna - margita, изисквайте информацията ...
15.12.2010 16:48
margita, изисквайте информацията от родителите. Поискайте я по правилния начин. Обяснете им, че ви е необходима и няма откъде да я получите. Майките на такива деца не са ги родили научени как да се справят с тях, а и децата с проблеми не си приличат, независимо, че може да са с една и съща диагноза. Да ви го напишат ще е по-лесно за вас, отколкото да ви го обяснят.
В специализираните градини вашите колежки са по цял ден с десет такива деца, и се справят!В помощните училища - също. Поискайте съвет от тях например.
Няма откъде да получите точен отговор как да работите с такова дете, защото то си има своите индивидуалности. Наблюдавайте го, ако е необходимо , записвайте.
цитирай
9. анонимен - margita
16.12.2010 21:23
Ресурсният учител е длъжен да дава консултации! За съжаление е недомислена системата на интегрираното обучение и голяма част от обучението и възпитанието на децата със СОП се пада на учителите в училищата и детските градини. Ресурсните учители работят с групи от по 10 деца като обикалят по училищата. Дори и да са най - добрите специалисти в света пак не могат да огреят на всякъде. Поздравления за автора, че е повдигнал въпроса!!
цитирай
10. анонимен - ljuboznatelna
16.12.2010 21:27
много си права в коментара си! Няма две еднакви деца, било с или без специални потребности. За съжаление колегите имат само морален стимул да се обучават и да работят с тези деца!
цитирай
11. ljuboznatelna - за стимула
17.12.2010 15:22
Ааа, това ли било. Вярно, че е важно. Значи, анонимен, това според Вас решава проблема? Аз пък не виждам как ще ги улесни в работата. Затова предложих нещо конкретно, което може да помогне, поне до момента, в който се намери по-глобално решение. Списък от родителя - какво обича детето, какво не обича, какво може да го ядоса или разсмее, какво умее и не умее, как реагира на повишен тон, на ласки, на наказание, какви са кризите му и как ги овладяват у дома, какви са първите признаци на раздразнение и изобщо всичко, което може да влезе в работа. Няма специалист, който да се появи и веднага да даде насоки за работа с конкретно дете. Нужно му е много време, за да го опознае.
Аз пък не виждам никаква пречка за човек, който има желание да се информира, да използва интернет не само за да си чеше пръстите и да се оплаква, ами да напише няколко ключови думи на търсачката и да намери каквото му трябва.

цитирай
12. stoineff - 10. анонимен - ljuboznatelna
18.12.2010 15:07
Аз работя в ресурсен център. Прави сте и двамата. Системата е недомислена, стимула е основно морален и обучението, образованието и възпитанието на деца със СОП е дълъг СЪВМЕСТЕН процес между: родители, учители от училището в които е интегрерано конкретното дете, ресурсни учители, психолози, логопеди, тифло и сурдо - педагози, социални работници, рехабилитатори, лекари ... и най важния фактор на интеграцията са съучениците, останалите деца в групата или класа.
За всички колеги гарантирам, че дават всичко от себе си , но не винаги процеса е завършен и от това страдат децата. Когато липсва разбиране на проблема - от родител, учител, или друг от гореизброените веригата се къса и остават само изрядните документи ... важното е, че са поставени основите на добра практика, проблемите ще се изгладят с времето, колкото по - бързо толкова по - добре за децата!
цитирай
13. stoineff - margita
18.12.2010 15:20
Аз съм ресурсен учител. Не искам да взимам страна, защото не е от полза и е субективно мнение. Истината е, че голяма част от работата с конкретното дете ще се падне на вас, радвам се, че търсите информация и начин да работите реално и пълноценно!
http://www.facebook.com/pages/Resursen-centr-Pernik/109906785742168 - това е старта на нашата страница във фейсбук идеята е да направим това което не е свършено на държавно ниво - да подобрим комуникацията помежду си да си помагаме и да помогнем на децата. Ние сме силата,която движи напред България.
За конкретното дете, не мога да дам по-добър съвет, от тези дадени ти от ljuboznatelna и анонимния.
Успех в самоусъвършенстването да си учител е призвание не професия, плодовете от труда са достатъчни за да променяш човешки съдби и да осмислят живота ти.
цитирай
Търсене

Спечели и ти от своя блог!